Door: drs. S. Boekee
Producten van Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé zullen niet snel vervangen worden door huismerken, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. Deze merken staan bovenaan de top 25 meest crisisbestendige A-merken, blijkt uit het Winkelonderzoek, uitgevoerd door de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy.
De Persgroep en Newcom Research Consultancy hebben grootschalig onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Daarbij is ook onderzocht welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts wordt het meest genoemd, gevolgd door Coca-Cola en Calvé. Uit het Winkelonderzoek blijkt daarnaast dat de loyaliteit aan biologische producten hoog is. Ook als consumenten minder te besteden hebben, zullen zij deze niet snel opgeven voor niet-biologische producten. De top 25 van spontaan genoemde merken die nooit zouden worden vervangen door een huismerk:
1. Douwe Egberts
2. Coca Cola
3. Calvé
4. Grolsch
5. Becel
6. Honig
7. Nivea
8. Unox
9. Lay’s
10. Blue Band
11. Hak
12. Heinz
13. Fair Trade
14. Bolletje
15. Heineken
16. Pickwick
17. Campina
18. Dreft
19. Spa
20. Dove
21. Ariël
22. De Ruijter
23. Lipton
24. Sensodyne
25. Nespresso
Over het Winkelonderzoek 2012
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Winkelonderzoek 2012, uitgevoerd door de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek is online uitgevoerd in mei en juni 2012 onder 1.850 personen
Meer informatie over het onderzoek:
Neil van der Veer, Directeur Newcom Research & Consultancy n.vanderveer@newcom.nl
Zie ook:
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/de-coca-cola-en-calve-meest-crisisbestendige-a-merken/ |
http://www.marketingtribune.nl/nieuws/douwe-egberts-coca-cola-en-calve-meest-crisisbestendige-a-merken/ |